"Tabloid Journalism"

KWTV Libel Loss
Hits S$6.5 Million

By Eddie L. Madison Jr.
‘ In The Oklahoma Eagle

What has been described as "tabloid-style" reporting has backfired on an
Oklahoma City television station and its former reporter involving coverage
of a longtime Bristow veterinarian.

Dr. Howard Mitchell was awarded $6.5 million in damages by a Creek
County jury, according to his attorney, Douglas E. Stall.

Stall told The Oklahoma Eagle that he thinks the jury absolutely did the
right thing in this case. He said Griffin Television, owner of KWTV, Channel
9, and the station's former reporter, Chris Halsne, acted maliciously in their
coverage of the veterinarian, who is an African American.

"They could see that these stories were in the mold of a tabloid,” said
Stall. He said if the reporter and other station personnel, including the
owner, had thoroughly reviewed the records from which Halsne made his
conclusions, "they would have certainly seen that the story had nothing to
do with Dr. Mitchell. Instead, they labeled him a horse-killer."

"Justice prevailed,” said the plaintiff's attorney. "The jury was fed up with
tabloid journalism.

Stall said the jury deliberated two and a half hours to reach its verdict in
the trial that lasted eight days. He said they awarded Mitchell $6 million in
actual damages, and slapped the station and Halsne each with $250,000 in
punitive damages. It took them only 20 minutes to arrive at a decision on
the punitive damages.

According to Stall, Channel 9 and Halsne, who now works for a television
station in Seattle, ran stories repeatedly that were harmful to Dr. Mitchell,
"and they ran these storles without fully investigating some 12 inches of
documents, more than 600 pages of sworn testimony, that was available to
them.” He saild more than 100 witnesses were involved.

Stall said five of seven stories aired by Halsne and Channel 9 were about
a horse named Doo Dominate that broke down in 1994. Three horses broke
down on the track that day, two in the same race, he said.

The occasion was the 1994 All American Futurity at Ruidoso Downs, the
New Mexico track where the incident occurred, is a popular racetrack. The
governor of the state, Stall said, insisted that a full investigation be made.

The track was apparently in poor shape on the day of the race in ques-
tion, Stall said. :

Halsne flew to New Mexico to talk with the lead investigator in the case
and, according to Stall, "spent only 12 minutes interviewing the investiga-
tor.” The investigation began September 5, 1994, and ended in 1995.

THE RECORD WAS AVAILABLE
"He had the full investigative file but did not take the time to review the
documents,” Stall said referring to Halsne. "Neither the reporter, the news
director, nor the producer, not even the owner," took the time to thoroughly
review the file.

Stall said after the first story ran, another lawyer representing Mitchell at
the time contacted Channel 9 and told them the storles were lies.

The station said they had read the records and continued to run the sto-
ries for another four or five months, Stall told The Eagle.

"They not only continued with the story,” Stall continued, "they put it on
The Internet. The jury was aggravated in their findings."

In 1998, Halsne did a series of stories linking Dr. Mitchell to the "doping”
of a race horse and show horse. Stall said this in essence labeled the veteri-

narian a horse killer. Mitchell had a reputation for treating high-profile race

horses.
Speaking with this writer, Mitchell said he was pleased with the outcome
of the case. He was not pleased with the way some newspapers had handled

the case, putting more emphasis on the Channel 9 accusations instead of
the evidence that won him the award by the jury.
A transcript of KWTV news reports offers an example of how the story on
Mitchell was handled by the Oklahoma City station.
PART OF THE TRANSCRIPT

Here is the lead-in for a report airing January 26, 1998:

"Announcer: Tonight at 10:00 on News Nine, the Investigators, It was one
of the top show horses in the world, but did an Oklahoma vet use drugs to
help it win a major competition?

to“Kelly Ogle: The Investigators go inside the horse world for a surprising
story.

"Jennifer Reynolds: Allegations of cheating and drug use at the World
Quarter Horse Championships is the focus of an exclusive News Nine in-
vestigation tonight.

"Here's the horse at the center of a national debate going on in top show
circles. Her name is This Lady Sings. She captured an amateur world title
here in Oklahoma City just a few months ago. Tonight we look at accusa-
tions that this horse won with the help of painkillers administered by an
Oklahoma veterinarian. Lead investigator Chris Halsne is on this case for
us, and Chris, you confirmed that the horse This Lady Sings was given a
painkiller before the show.

"Chris Halsne: Yes, that's right. The question is now though how long be-
fore the show and could the type of drug in this vial have altered the perfor-
mance of a horse when she competed in the ring. The Quarter Horse indus-
try is a sub-culture of big money and serious competition. Some are in it for
the love of animals, some to win-at-all-costs.

"There are casualties to the sport. This Lady Sings was named best ama-
teur in the world just three months ago. Now, her new trainer Jeff Alexander
says lameness in her feet have ended the horse's career.

"Jeff Alexander: I can't show her. [ cannot take her to a horse show like
this. She will not compete."

This exchange continued on Jan. 26, and 27; Feb. 5, March 26, June 15,
17; and Sept. 12 and 13.

In the Jan. 26 interview, Mitchell agreed that he gave This Lady Sings
Sarapin, a vegetable-based painkiller, when the horse first arrived in
Oklahoma City for world competition.

According to the Channel 9 transcript, the Bristow vet administered the
painkiller at the request of its then owner, Thomas J. Offut. Halsne quoted
Mitchell as saying he was sure the nerve block wore off before the competi-
tion.

Mitchell is one of four black veterinarians in Oklahoma.



